Koska  tämä aihe ja otsikko näyttää synnyttäneen yllättävän KIINNOSTUKSEN,  olkoon niin että koko kirjoitus julkaistaan tässä blogissa. Alun perin  ( ja edelleen) sen voi lukea blogissa: Herätyskello.vuodatus.net

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kuollut seurakunta ja Jeesus?

 

 

Seurakunnan Päällä, Jeesuksella - oli asiaa. Kohteena Aasian seitsemän seurakuntaa:

Efeso, Smyrna, Pergamo, Tyatira, Sardes, Filadelfia ja Laodikea.

 

Vain kaksi (2) seurakuntaa ( Smyrna, Filadelfia) läpäisi nuhteettomana Herran katsastuksen.

 Viidelle oli erilaisia nuhteita, kehotuksia, jopa vakavia varoituksia. (Kannattaa lukea, Ilm 2-3 luvut!)

 

Yksi seurakunta (Sardeksen) oli Herran edessä ”kuollut”. Ilm 3:1-3

 

” Minä tiedän sinun tekosi. Sinä olet elävien kirjoissa, mutta sinä olet kuollut.”

 

” HERÄÄ, ja vahvista sitä, mikä vielä on jäljellä - - kuolemaisillaan.”

 

” Ellet ole hereillä, minä tulen kuin varas, yllätän sinut hetkellä jota et aavista.”

 

 

Sardeksen seurakunnan status oli surkea. Sillä oli kyllä nimi, että se oli ”elävä seurakunta”. Mutta Jumalan kaikkinäkevien silmien alla siellä näkyi vain muutama elävä. . .

    ” Muutamia sinulla sentään on, jotka eivät ole tahranneet vaatteitaan”. Heille Jeesus lupasi valkeat vaatteet, ja ettei heidän nimeään pyyhitä pois Elämän Kirjasta. Ilm 3:4.

 

Elävä vai kuollut seurakunta? Sardes oli pahassa jamassa. Kuoliossa. Kun ihmiskehossa esimerkiksi raajassa on alkava kuolio, usein on amputoiva koko käsi tai jalka. Sitäkin pahempi on tilanne, jos esimerkiksi vuodepotilaan painehaavoihin kehittyy nekroosi, vartalon alueelle!

     Kattava osa Sardeksen uskovista oli langennut ja antautunut synnin vieteltäväksi. Syntien, mitä ne sitten olivatkin? Kehotuksia parannuksaan, puhdistukseen ja pyhitykseen ei notaarattu. Synti eteni kuin ”kuolio”, ja vain muutama ei altistunut tahraamaan elämäänsä.   Mikä kohtalo odotti ”kuolleita” , kuolemaisillaan olevia? Jeesus ei luvannut taivaan autuutta.

Raamattu ei vaIkene asiassa.  ”Synnin palkka on kuolema”.  Room 6:23, 11-16, Jaak 1:14-15

     

Kysymys?

Miten sitten voisi (tänä aikana) synteihinsä kuollut seurakunta olla herätykseksi ympäristössään, yhteiskunnassa? Sitä sopii pohtia?